Frågor och svar
Levererar Niemi flyttlådor på veckoslut?
Kan jag själv avhämta/returnera lådor?
Ingår flyttlådorna i flyttens pris?
Behöver jag teckna en separat försäkring för flytten?
Hur stora bilar använder Niemi?
Ska sakerna skyddas och hur / med vad?
Vad kostar flytten?
Min flytt har antecknats att börja kl. 12.00–15.00. När kommer flyttpersonalen på plats?
Utför personalen installationsarbeten (lampor, tvättmaskiner etc.)?
Kostar personalens pauser något för kunden?
Bär chauffören också saker i samband med flytten?
Kan kunden få skjuts med flyttbilen till den nya adressen?
Varför får jag en separat faktura för flytten och för flyttlådorna?
Tillbaka till rubrikerna
Vilken tid anländer de flyttlådor jag har beställt?
Vi levererar lådorna på vardagar kl. 8.00-16.00. Du behöver inte vara på plats för att ta emot lådorna, utan vi kan lämna dem på en i förhand avtalad plats, t.ex. i trappuppgången eller i en täckt bilparkering. Det är bra att meddela en eventuell dörrkod redan i beställningsskedet.
Tillbaka till rubrikernaLevererar Niemi flyttlådor på veckoslut?
I regel levererar vi flyttlådor kl. 8.00-16.00 på vardagar och inom huvudstadsregionen (Helsingfors, Esbo, Vanda, Grankulla) levererar vi också lådor på vardagskvällar kl. 16.00-21.00. Om vi avtalar om det kan vi också leverera lådor vid en viss tidpunkt på dagen, kvällen eller veckoslut. I så fall debiterar vi för leveransen enligt normala timdebiteringspriser.
Tillbaka till rubrikernaKan jag själv avhämta/returnera lådor?
Du kan avhämta lådor och förpackningsmaterial från våra verksamhetsställen och även returnera dem dit på vardagar kl. 8.00-18.00 (i Vasa kl. 8.00-16.00.) Beställningen av lådor kan göras i förväg i NiemiButik minst en vardag tidigare.
Tillbaka till rubrikernaIngår flyttlådorna i flyttens pris?
Vi uppbär separat en dagshyra för lådorna om inget annat överenskommits. Det är bra att fråga om eventuella kampanjpriser när du gör beställningen.
Tillbaka till rubrikernaBehöver jag teckna en separat försäkring för flytten?
Niemi har en olycksfallsförsäkring som täcker olycksfall som sker för Niemis egna personal i arbetet. Vid transport har Niemi för lösöret som flyttas en allmän vägtransportförsäkring som baserar sig på lagen om vägbefordringsavtal. Niemis skadeståndsansvar och försäkring täcker endast de skador som Niemis egen personal förorsakat. Vi har försäkrat varorna som lagras mot inbrotts-, brand- och vattenskador för upp till 15 000 euro per kund. Försäkringen ersätter inte pengar, värdepapper eller ädelmetaller.
Vid behov kan kunden teckna en separat försäkring för flyttdagen via Niemi, för vilken det ges en separat offert.
Tillbaka till rubrikernaHur stora bilar använder Niemi?
Niemi har bilar av tre olika storleksklasser: paketbilar, små flyttbilar och stora flyttbilar. Paketbilarna lämpar sig för flytt av en liten mängd lösöre, som t.ex. en soffa eller en liten mängd lådor. De små flyttbilarna lämpar sig för flytt av ettor på ca 30 kvadrat eller mindre. För större bostäder och vid större avstånd rekommenderar vi att en stor flyttbil används. Då får man allt lösöre transporterat ekonomiskt och miljövänligt på en gång. I vår tjänst ingår bilen och en chaufför.
Om det finns begränsningar som gäller bilen (höjd, vikt etc.) är det skäl att då beställningen görs diskutera med försäljaren så att vi kan se till att du får en bil av rätt storlek.
Tillbaka till rubrikernaSka sakerna skyddas och hur / med vad?
Det är skäl att skydda sakerna ändamålsenligt före flytten. Ett ändamålsenligt packande betyder att sakerna packas i enlighet med Niemis flyttanvisningar. Kunden ansvarar alltid för att packandet har skett ändamålsenligt om inget annat överenskommits. Om sakerna som ska flyttas inte har packats på ett ändamålsenligt sätt ersätter Niemi inte skador som uppstått.
Vi erbjuder också packnings- och skyddstjänster. Uppgifter om de förpacknings- och skyddsmaterial som finns att tillgå finns i NiemiButik.
Tillbaka till rubrikernaVad kostar flytten?
Det finns flera faktorer som inverkar på flyttens pris och därför varierar också flyttkostnaderna. Faktorer som inverkar på hur länge flytten räcker är bl.a. bostadens storlek, mängden saker, flyttavståndet, antalet våningar, hur hissarna kan utnyttjas och bäravstånden. Bostadens storlek, mängden saker och förhållandena inverkar på flyttpersonalens storlek, vilket direkt påverkar flyttens pris.
Du kan bekanta dig med olika flyttjänster på våra sidor. Du kan skicka en offertbegäran med blanketten på vår webbplats. Vi kartlägger flyttkostnaderna baserat på de uppgifter du har uppgett.
Tillbaka till rubrikernaMin flytt har antecknats att börja kl. 12.00–15.00. När kommer flyttpersonalen på plats?
Vi påbörjar flyttar som sker på eftermiddagen inom ett tre timmars tidsfönster. Den noggrannare starttiden beror på när personalen blir klar med föregående flytt. Flyttpersonalen ringer till kunden och anger en noggrannare ankomsttid före starten från kontoret.
Tillbaka till rubrikernaUtför personalen installationsarbeten (lampor, tvättmaskiner etc.)?
Vi utför också installationsarbeten om vi kommit överens om det. Du ska i beställningsskedet meddela hurdant installationsarbete som behövs. Då kan vi reservera med rätt verktyg för flyttpersonalen. Observera att vi inte utför installationsarbeten som kräver specialkunskaper, som t.ex. arbeten som kräver en elektriker eller rörmontör.
Tillbaka till rubrikernaKostar personalens pauser något för kunden?
Niemis arbetstagare har rätt att hålla lagstadgade kaffe- och matpauser, precis som arbetstagare vid vilket som helst annat liknande företag. Pausernas antal varierar beroende på hur länge flytten räcker. Mat- och kaffepauserna ingår i helhetspriset som debiteras för tjänsten.
Tillbaka till rubrikernaBär chauffören också saker i samband med flytten?
Våra chaufförer ansvarar i första hand för packandet och tömmandet av bilen samt ger råd och hjälper enligt möjlighet vid förverkligandet av flytten. Därför är det skäl att separat reservera bärpersonal så att flytten sker så smidigt som möjligt. Vid behov hjälper chauffören också med bärandet. Du kan bekanta dig med olika flyttjänster på våra sidor.
Tillbaka till rubrikernaKan kunden få skjuts med flyttbilen till den nya adressen?
Kunden kan få skjuts med vår flyttpersonal till den nya adressen om det finns utrymme i bilen.
Tillbaka till rubrikernaVarför får jag en separat faktura för flytten och för flyttlådorna?
I allmänhet returneras flyttlådorna först några dagar eller veckor efter flytten och vi strävar efter att fakturera flyttlådorna av kunden efter att de returnerats. Dokumenten som gäller faktureringen av själva flytten når i allmänhet vår faktureringsavdelning genast efter flytten och då kan fakturan för flytten skickas snabbare till kunden.
Tillbaka till rubrikerna