En Föregångare inom Företagsansvar

ESG står för Environmental, Social och Governance. Det syftar på aktiviteter och riktlinjer relaterade till miljöansvar, socialt ansvar och god styrning som utgör ramen för Niemis omfattande företagsansvar.

Miljöansvar (= E) består av åtgärder mot klimatförändringar, skydd av biologisk mångfald och förebyggande av föroreningar. Våra fokusområden för miljöansvar inkluderar:

  • Elektrifiering av transportflottan och användning av fossila bränslen för att minimera utsläppen från produktionskedjan.
  • Energieffektivitet i våra fastigheter, inklusive uppvärmning, belysningsteknik och elförbrukning baserad på förnybara energikällor.
  • Cirkulär ekonomi och Niemis eget återvinningssystem för att minimera miljöpåverkan av återvinningsbart material.

Socialt ansvar (= S) avser påverkan av våra aktiviteter på människor och samhällen, inklusive vår egen personal, kunder, lokala invånare, underleverantörer och partners. Praktiker för socialt ansvar främjar:

  • Jämlikhet, rättvisa och inkludering inom arbetsgemenskapen.
  • En säker, hälsosam och produktiv arbetsmiljö.
  • Ledarskap och styrning i linje med våra värderingar.
  • Verksamhet i enlighet med lagstiftning och kollektivavtal.

God styrning (= G) inkluderar ekonomiskt ansvarstagande affärsverksamhet, riskhantering och beredskap. Verksamheten omfattar:

  • Ansvarsfulla och etiska upphandlingsrelationer.
  • Riskbedömning och beredskapsplaner.
  • Antikorruptionsåtgärder.
  • Uppdatering och underhåll av ansvarsfullhetspolicys.

ESG-arbetsgrupp

Ansvarstagande är en integrerad del av Niemis ledningssystem, styrd av vår ESG-styrgrupp. Styrgruppens kärnuppgift är att integrera ansvarstagande som en naturlig del av varje Niemi-anställds vardag och företagets affärsverksamhet. Detta styrs av en årligen uppdaterad och målmedveten handlingsplan för ansvarstagande (se bilaga), som implementeras genom personaldeltagande, utbildning och kommunikation. Våra verktyg inkluderar olika projekt, ansvarsfullhetspolicys och riktlinjer, såsom verksamhetsprinciper, personalpolicy, upphandlingspolicy, miljöpolicy och dataskyddspolicy.

Dataskyddspolicy

De tjänster vi erbjuder är förtroendeuppdrag, och vi tar allt som kan äventyra våra kunders eller vår personals dataskydd på största allvar. Vår dataskyddspolicy definierar hur Niemi säkerställer laglig hantering av all persondata och en hög nivå av dataskydd. Vi skyddar våra kunders och vår personals dataskydd i alla faser av vår tjänst.

Arbetssäkerhet i framkant

Vi är engagerade i att säkerställa en säker, hälsosam och ansvarsfull arbetsmiljö för Niemis anställda och våra kunder. Varje Niemi-anställd har rätt att komma hem frisk och oskadd varje dag. Vårt enda acceptabla mål är noll arbetsolyckor.

På Niemi innebär arbetssäkerhet framför allt ömsesidig omsorg, ansvarstagande och ständig förbättring. Vi satsar starkt på proaktivt och deltagande säkerhets- och miljöarbete. Vi har satt ett personligt mål för varje Niemi-anställd relaterat till detta, som uppmuntrar till observation, utveckling och en ansvarsfull arbetskultur. Vi samlar in alla observationer och avvikelser relaterade till arbetssäkerhet och miljö och använder dem som gemensamma inlärningsmöjligheter. Dessutom genomför vi årliga säkerhetsvandringar på olika kundplatser.

Enhetliga arbetskläder och ID-kort

Niemi_tyoasu
Du kan känna igen Niemis personal på deras enhetliga röd-grå arbetskläder och ID-kort. Med enhetliga arbetskläder och ID-kort strävar vi efter att säkerställa att inga obehöriga personer vistas i våra kunders lokaler förutom vårt flyttteam. Enhetlig och modern utrustning samt våra utbildade yrkespersoner säkerställer att våra kunders varor flyttas säkert och effektivt från en plats till en annan.

Säkerhetskontroller

En begränsad säkerhetskontroll har genomförts för vissa av våra flyttare. Detta kan arrangeras för personer som arbetar i känsliga miljöer. Vi utser en arbetsledare ansvarig för verksamhet och säkerhet för varje projekt. 

Sökerhetsförbättrande flyttutrustning

Niemi0735Vi utvecklar aktivt och lyssnar på våra kunder för att förbättra uppdrag och säkerhetsförbättrande utrustning. Till exempel är vårt låsbara flyttskåp resultatet av många års produktutveckling. Det låsbara flyttskåpet och dess lock som vi utvecklat har beviljats patent och designskydd. Med det låsbara flyttskåpet kan du säkert flytta viktiga dokument för företaget, såsom patientregister, eller som hemmöbler, viktiga personliga dokument. Vid behov förstör vi även pappersdokument på ett korrekt sätt.

Bevakningstjänster

Genom oss kan du också få bevakningstjänster under flytten eller evenemanget. Under en flytt kan bevakningstjänster behövas till exempel vid transport av värdeföremål.