Niemi Palvelut Oy – yleiset toimitusehdot

1. SOVELTAMINEN

1.1 Näitä toimitusehtoja sovelletaan Niemi Palvelut Oy:n (ml. emo- ja tytäryhtiöt) myymiin ja tuottamiin palveluihin ja tuotteisiin. Niemi Palvelut Oy:stä (ml. emo- ja tytäryhtiöt) käytetään jäljempänä lyhennettä Niemi. Tuotteiden vuokralleottajasta, palvelua käyttävästä asiakkaasta, varastointitilan vuokraajasta tai muusta asiakkaasta käytetään jäljempänä lyhennettä Asiakas.

1.2 Niemen lainmukainen vastuu siirrettävälle irtaimistolle perustuu Tiekuljetussopimuslakiin sekä Pohjoismaisen Speditööriliiton (PSYM 2015) yleisiin määräyksiin. Mikäli PSYM (2015) – ehtojen ja näiden yleisten toimitusehtojen välillä on ristiriitaisuuksia, noudatetaan näitä yleisiä toimitusehtoja.

1.3 Palveluiksi, toimeksiannoiksi ja työsuorituksiksi luetaan kaikki ne tapahtumat, joissa Niemi tai Niemen alihankkija on toimittanut Asiakkaalle työtehtävää varten työntekijöitä, kalustoa, työmenetelmiä, suunnitelmia jne.

2. VUOKRATTAVAT TUOTTEET

2.1 Vuokra-aika lasketaan päivästä, jolloin vuokrattavat tuotteet lähetetään tai noudetaan Niemen varastosta päivään, jolloin ne palautetaan sinne, mainitut päivät mukaan luettuna.

2.2 Asiakas voi joko noutaa itse tuotteita Niemen toimipisteeltä tai palauttaa Niemen toimipisteelle sen aukioloaikoina tai tilata tuotteille toimituksen ja noudon. Jokaisesta osakuljetuksesta veloitetaan erillinen toimitus- tai noutomaksu. Tilausvahvistuksella ilmoitetut toimitus- ja noutoajankohdat ovat sitovia.

2.3 Mikäli Asiakas ei ole tyytyväinen toimitettuihin tuotteisiin, niiden määrään tai laatuun, tai ko. vuokrausehtoihin, Asiakkaan tulee ilmoittaa siitä Niemelle viimeistään seuraavana arkipäivänä, kuitenkin ennen vuokrattavien tuotteiden käyttöönottoa. Samoin tuotteita palautettaessa Asiakkaan on ilmoitettava viimeistään seuraavan arkipäivän kuluessa, mikäli määrään tms. on Asiakkaalla huomautettavaa.

2.4 Asiakas on vastuussa vuokrattavista tuotteista vuokrasuhteen ajan. Puuttuvista, turmeltuneista ja rikkoutuneista tuotteista veloitetaan Niemen tuotehinnaston mukainen veloitushinta.

2.5 Mikäli Asiakas rikkoo tämän sopimuksen ehtoja, Niemellä on oikeus purkaa sopimus välittömästi ja saada vuokratut tuotteet takaisin toimipisteeseensä asiakkaan kustannuksella.

2.6 Asiakkaan tulee noutaa sekä palauttaa verkkokaupasta tilatut vuokratuotteet tilauksella määritettyinä ajankohtina. Mikäli asiakas ei noudata tilauksella määritettyjä nouto- ja palautusajankohtia, on Niemellä oikeus lisäveloitukseen.

3. Myytävät tuotteet

3.1 Asiakas voi joko itse noutaa tuotteita Niemen toimipisteeltä tai palauttaa Niemen toimipisteelle sen aukioloaikoina tai tilata tuotteille toimituksen ja noudon. Jokaisesta osakuljetuksesta veloitetaan erillinen toimitus- tai noutomaksu. Tilausvahvistuksella ilmoitetut toimitus- ja noutoajankohdat ovat sitovia.

3.2 Myytävillä tuotteilla on 14 vuorokauden palautusoikeus. Mikäli Asiakas ei ole täysin tyytyväinen toimitettuihin tuotteisiin, niiden määrään tai laatuun, Asiakkaan tulee ilmoittaa Niemelle 14 vuorokauden kuluessa tuotteiden vastaanottamisesta.

3.3 Asiakkaan tulee palauttaa tuotteet Niemelle 14 vuorokauden kuluessa palautusilmoituksen tekemisestä joko toimittamalla tuotteet itse Niemen toimipisteelle tai tilaamalla Niemeltä tuotteille noudon. Noudosta veloitetaan erillinen noutomaksu. Asiakas vastaa palautuskustannuksista.

3.4 Palautettavan tuotteen tulee olla käyttämätön ja alkuperäisessä pakkauksessaan.

4. Muuttopalvelun tilaaminen verkkokaupasta

4.1 Niemi sitoutuu muuttamaan ainoastaan Asiakkaan tilauslomakkeella ilmoittaman irtaimiston.

4.2 Verkkokaupasta tilattuun muuttoon ei sisälly välipysähdyksiä muissa osoitteissa. Niemi sitoutuu toteuttamaan muuton ainoastaan Asiakkaan tilauslomakkeella ilmoittamien osoitteiden välillä.

4.3 Asiakkaan vastuulla on pakata ja suojata siirrettävä irtaimisto Niemen pakkausohjeiden mukaisesti. Mikäli asiakas ei ole noudattanut Niemen pakkausohjeita, Niemellä on oikeus lisäveloitukseen tai työn keskeyttämiseen.

4.4 Asiakkaalla on oikeus peruuttaa työsuoritus veloituksetta, mikäli peruutus tehdään vähintään viisi arkipäivää, ilmoituspäivä mukaan lukien, ennen kuin työsuorituksen on määrä alkaa. Työsuoritukseksi luetaan myös vuokra- ja myyntituotteiden toimitus ennen muuttoa.

4.5 Mikäli työsuoritus perutaan alle viisi arkipäivää ennen sen sovittua aloitusta, Niemellä on oikeus veloittaa 50 % palvelukokonaisuuden hinnasta. Mikäli työsuoritus perutaan sen alettua, Niemellä on oikeus veloittaa 100 % palvelukokonaisuuden hinnasta.

5. VARASTOPALVELUT

5.1 Varastoinniksi luetaan kaikki ne tapahtumat, joista on tehty varastointisopimus ja joissa Niemi on ottanut vastaan irtainta. Mitään muita tapahtumia, esim. jos Asiakkaan irtainta on ollut muuttoautossa yön yli, ei lueta varastoinniksi.

5.2 Varastoinnin vuokra-aika laskutetaan jokaiselta alkavalta varastointipäivältä mukaan lukien varastoon tulo- ja lähtöpäivät.

5.3 Jokaisesta varastoon tapahtuvasta tuonnista, noudosta tai muusta käynnistä veloitetaan hinnaston mukainen käsittelymaksu. Maksua ei veloiteta, jos tuonti tai nouto tehdään Niemen ajoneuvolla.

5.4 Niemi on vakuuttanut varastoitavan irtaimen murto-, palo- ja vesivahinkojen varalta Asiakkaan sopimuksen tekohetkellä ilmoittamaan arvon mukaan. Mikäli Asiakas ei ole ilmoittanut varastoitavan irtaimen arvoa vakuutus ei ole voimassa. Irtaimiston arvona käytetään päivänarvoa. Vakuutus ei korvaa rahaa, arvopapereita, jalometalleja, koruja tai muita vastaavia. Mikäli Asiakkaan oma kotivakuutus kattaa varastoinnin, tulee tästä ilmoittaa Niemelle ennen sopimuksen tekoa.

5.5 Niemen varastossa saa varastoida vain (kuivaa) kappaletavaraa

Niemen varastossa ei saa varastoida elintarvikkeita eikä räjähtävää, palonarkaa, ympäristölle vaarallista tai muulla tavoin vahingollista irtainta. Mikäli varastoitu irtain voi Niemen arvion mukaan olla vahingoksi ihmisille, kiinteistölle tai muiden asiakkaiden varastossa olevalle irtaimelle, Niemellä on oikeus poistaa tavara varastostaan välittömästi. Asiakas ei saa varastoida irtainta, joka poikkeaa huomattavasti siitä, mitä pidetään normaalina säilytystavarana sen arvon ja laadun suhteen, kuten turkkeja, jalokiviä, aseita, patruunoita, lääkkeitä, elintarvikkeita, eläinperäisiä tuotteita, kasveja, vaarallisia ja haitallisia aineita, käteistä ja muuta arvotavaraa tai lämpötilavaihtelulle herkkiä esineitä.

5.6 Niemi ei vastaa asiakkaan irtaimelle aiheutuneista välittömistä tai välillisistä vahingoista, jotka aiheutuvat tuholaisista tai muista vastaavista syistä. Asiakas on tietoinen siitä, että samassa kiinteistössä varastoidaan myös muiden asiakkaiden irtainta, joka saattaa heikentää kiinteistön sisäilman tai siellä varastoitavan irtaimen laatua. Niemi ei vastaa Asiakkaalle muiden asiakkaiden irtaimesta tai sopimusrikkomuksista aiheutuneista vahingoista tai haitoista. Mikäli Asiakas on pakannut varastoon tulevan irtaimen itse, Asiakas on vastuussa irtaimen pakkaamisesta niin, ettei siitä aiheudu vahinkoa muulle samassa tilassa varastoitavalle irtaimelle.

5.7 Mikäli erääntynyt vuokra tai osa vuokrasta on ollut maksamatta vähintään kuukauden, Niemellä on oikeus katsoa sopimus päättyneeksi Asiakkaalle lähetettävän päättymisilmoituksen tiedoksisaantipäivästä lähtien. Tiedoksisaantipäivä on seitsemäs päivä siitä, kun ilmoitus tai muu kirjeenvaihto on postitettu Asiakkaan viimeksi ilmoittamaan osoitteeseen, tai kolmas päivä sen jälkeen, kun se on lähetetty sähköisesti Asiakkaan viimeksi ilmoittamaan sähköpostiosoitteeseen.

5.8 Niemellä ei ole velvollisuutta luovuttaa varastoitua irtainta tai osaa siitä Asiakkaalle, jos Asiakkaalla on osittainkin maksamattomia laskuja avoinna. Varastointisopimukseen sovelletaan lisäksi lakia elinkeinonharjoittajan oikeudesta myydä noutamatta jätetty esine (15.7.1988/688).

5.9 Varastointipalveluiden osalta Niemi noudattaa Pohjoismaisen Speditööriliiton (PSYM 2015) yleisiä määräyksiä. Mikäli PSYM (2015) – ehtojen ja näiden yleisten toimitusehtojen välillä on ristiriitaisuuksia, noudatetaan näitä yleisiä toimitusehtoja.

6. PALVELUT JA TYÖSUORITUKSET SEKÄ NIIHIN LIITTYVÄ LASKUTUSPERUSTE

6.1 Asiakasta laskutetaan palvelusta erikseen ilmoitettujen veloitushintojen mukaan.

6.2 Mikäli Niemi laskuttaa Asiakasta yksikköveloitushintojen mukaan, Asiakasta veloitetaan jokaiselta alkavalta 15 minuutilta. Minimiveloitus on 60 minuuttia, ellei muusta ole sovittu. Veloitusaika alkaa Niemen työntekijöiden lähtiessä toimipisteeltä ja päättyy työntekijöiden palattua samalle toimipisteelle. Veloitusaikaan sisältyvät myös toimeksiannolla tarvittavien materiaalien ja työvälineiden sekä mahdollisten varastointiin tulevan tai lähtevän irtaimen lastaus ja purku.

6.3 Työpäivän aikana Niemen työntekijöillä on oikeus työaikalainsäädännön mukaisiin lepotaukoihin, jotka veloitetaan normaalien yksikköveloitushintojen mukaan. Yli kuuden tunnin toimeksiantoon kuuluu puolen tunnin lepotauko. Alle kuuden tunnin, mutta yli neljän tunnin toimeksiantoon kuuluu yksi 15 minuutin virkistäytymistauko. Yli 8 tunnin toimeksiantoon kuuluu lepotauko ja kaksi virkistäytymistaukoa. Mikäli toimeksianto kestää yli kymmenen tuntia, on työntekijöillä oikeus vielä yhteen lepotaukoon.

7. TOIMEKSIANNON PERUUTTAMINEN

7.1 Kotimaan toimeksiannoilla Asiakkaalla on oikeus peruuttaa työsuoritus veloituksetta, mikäli peruutus tehdään vähintään viisi arkipäivää, ilmoituspäivä mukaan lukien, ennen kuin työsuorituksen on määrä alkaa, ellei toisin ole sovittu.

7.2 Mikäli kotimaan työsuoritus perutaan alle viisi arkipäivää ennen sen sovittua aloitusta, Niemellä on oikeus laskuttaa kyseiseen työhön varatun kapasiteetin viiden tunnin veloitusta vastaava korvaus. Mikäli työsuoritus perutaan sen alettua, Niemellä on oikeus veloittaa työsuorituksesta koko siihen käytetyn ajan lisäksi viittä tuntia vastaava korvaus. Ei koske verkkokauppatilauksia, katso kohta 4.5.

7.3 Mikäli ulkomaan toimeksianto perutaan tilauksen vahvistamisen jälkeen, Niemellä on oikeus laskuttaa toimistokuluina 550 euroa. Mikäli ulkomaan toimeksianto tai siihen sisältyvä työsuoritus perutaan alle kymmenen arkipäivää ennen sen alkamista, Niemellä on oikeus toimistokulujen lisäksi laskuttaa lähtöpään työhön varatun kapasiteetin viiden tunnin veloitusta vastaava korvaus. Mikäli ulkomaan toimeksianto tai siihen sisältyvä osatyösuoritus perutaan sen alettua, Niemellä on toimistokulujen lisäksi oikeus laskuttaa työsuoritukseen varatun kapasiteetin viiden tunnin veloitusta vastaava korvaus sekä muut toimeksiannosta syntyneet kustannukset. Tällaisessa peruutustilanteessa vastuu irtaimesta siirtyy Asiakkaalle.

8. YLIVOIMAINEN ESTE JA MUITA ERITYISTILANTEITA

8.1 Niemen tulee viipymättä ilmoittaa mahdollisesta ylivoimaisesta esteestä (Force majeure) Asiakkaalle. Ylivoimainen este oikeuttaa sekä Niemen että Asiakkaan luopumaan toimeksiannosta kuitenkin niin, että Asiakas sitoutuu maksamaan jo tehdystä työstä. Niemi ei korvaa Asiakkaalle ylivoimaisesta esteestä aiheutuneita lisäkuluja.

8.2 Niemi ei vastaa toimeksiannon viivästymisestä aiheutuvista kuluista, jotka johtuvat Niemestä riippumattomista syistä, kuten esimerkiksi sääolosuhteista, ruuhkasta tai onnettomuudesta.

8.3 Mikäli Asiakas teettää Niemellä toimeksiannon ulkopuolisia töitä, Asiakkaan irtaimen määrä on etukäteen ilmoitettua suurempi, kuljetus joutuu odottamaan kohteeseen pääsyä, muutto-olosuhteet ovat ennalta ilmoitettua haastavammat tai jokin muu toimeksiannon toteuttamiseen vaikuttava seikka poikkeaa siitä mistä on tilauksen teon yhteydessä sovittu joko kirjallisesti tai suullisesti, Niemellä on oikeus veloittaa näistä töistä erikseen.

8.4 Taide- ja antiikkiesineistä tulee toimittaa kirjallinen luettelo, jossa on eritelty esineiden arvot, sekä aitoustodistukset, ostotodistukset tai arvioitsijan lausunnot.

9. Kuljetuksiin liittyvät rajoitukset

9.1 Niemen kalustolla ei voi kuljettaa eläimiä.

9.2 Niemen kalustolla ei voi kuljettaa henkilöille tai omaisuudelle vaaraa tai haittaa aiheuttavaa irtainta esimerkiksi räjähteitä, tulenarkoja, syövyttäviä tai pahanhajuisia aineita.

9.3 Asiakkaan on valmisteltava aseet ja ammukset kuljetusta varten ampuma-aselain mukaisesti.

9.4 Kansainvälisessä rahdissa on erillinen lista kuljetuksessa kielletyistä esineistä, joka toimitetaan Asiakkaalle pyynnöstä.

9.5 Niemi noudattaa kuljetuksissaan omien ehtojensa lisäksi myös mahdollisten alihankkijoidensa ehtoja ja muita soveltuvia kansainvälisiä ehtoja ja määräyksiä.

10. TYÖTURVALLISUUS

10.1 Mikäli Niemelle osoitetussa työsuorituksessa on syytä huomioida normaalista työn tekemisestä poikkeavia työturvallisuusnäkökohtia johtuen mm. työoloista, siirrettävästä irtaimistosta tai Asiakkaan tiloista, Asiakkaan on ilmoitettava siitä Niemelle ennen työsuorituksen aloittamista.

10.2 Mikäli Niemen työntekijät havaitsevat työturvallisuuden vaarantavia tekijöitä, heillä on oikeus keskeyttää työsuoritus välittömästi. Niemellä on näissä tilanteissa oikeus laskuttaa jo tehdystä työstä, kuitenkin vähintään viiden tunnin veloitusta vastaava korvaus.

10.3 Niemi noudattaa aina työturvallisuusohjeitaan, työaika- ja työturvallisuuslakia sekä kuljettajien ajo- ja lepoaika-asetuksia.

11. REKLAMAATIOT JA KORVAUSVASTUUT

11.1 Mikäli Niemen suorittaman työn tai palvelun aikana Asiakkaan irtaimistoa tai muuta omaisuutta rikkoontuu, Asiakkaan on tehtävä kirjallinen reklamaatio Niemelle kohtuullisessa ajassa ja viivyttelemättä. Reklamaatiossa on yksilöitävä tapahtunut sekä esitettävä hyvitys- tai korvausvaatimus. Yritysasiakkaiden tulee tehdä reklamaatio 7 (seitsemän) päivän kuluessa. Kuluttaja-asiakkaiden on ilmoitettava vahingoista pääsääntöisesti kahden viikon kuluessa. Ellei näin ole menetelty, Niemi on vastuusta vapaa.

11.2 Asiakkaan tulee hoitaa reklamaatiota viivyttelemättä koko käsittelyn ajan. Ellei näin ole menetelty, Niemi on vastuusta vapaa.

11.3 Niemen työntekijöiden ja Asiakkaan on selkeästi pystyttävä yksilöimään tapahtuma (vahinko, törkeä huolimattomuus, viivästys tms.), joka on johtanut irtaimiston tai kiinteistön vaurioitumiseen tai työsuorituksen viivästykseen tai kestoon. Mikäli molemminpuolista yksilöintiä ei voida todeta, vahinko ei ole korvauksen piirissä.

11.4 Niemen lainmukainen vastuu siirrettävälle irtaimistolle perustuu Tiekuljetussopimuslakiin. Niemen ollessa vahingosta vastuussa korvaus lasketaan vahingoittuneen irtaimen käyvän arvon mukaan. Korvausvastuu on rajoitettu kotimaankuljetuksissa enintään 20 €/kg ja ulkomaankuljetuksissa 8,33 SDR/kg (tavaran kokonaispainosta puuttuvaa kiloa kohti). Asiakas voi parantaa korvausturvaansa ottamalla toimeksiantoon erillisen kertakuljetusvakuutuksen.

11.5 Muilta osin Niemen ollessa vahingosta vastuussa korvauksessa noudatetaan Pohjoismaisen Speditööriliiton (PSYM 2015) yleisiä määräyksiä. Korvausvastuu on rajoitettu 8,33 SDR/kg (tavaran kokonaispainosta puuttuvaa kiloa kohti).

11.6 Käypää arvoa määrittäessä huomioidaan irtaimen ikä, kunto ja käyttökelpoisuus. Käyvällä arvolla ei tarkoiteta ostohintaa vaan markkinahintaa, jonka usea henkilö olisi ollut siitä valmis maksamaan.

11.7 Niemellä on oikeus ensisijaisesti yrittää korjata virhe. Niemellä on kuitenkin myös oikeus kieltäytyä korjaamisesta ja vaihtoehtoisesti hyvittää virhe kertakorvauksella.

11.8 Niemen korvausvastuu ei koske tunnearvoa, välillisiä vahinkoja, oman ajan käyttöä tai muita vastaavia menetyksiä. Korvausvastuu ei myöskään kata siirrettävän tai asennettavan ja purettavan tavaran takuun menetyksiä. Kosmeettisessa vauriossa korvataan vaurion aiheuttama arvon menetys.

11.9 Niemen korvausvastuun ulkopuolella ovat kaikki sähköiset ja tietotekniset vahinkotapahtumat, kuten tiedostojen varmistukset, ohjelmien ja tiedostojen tuhoutuminen, johtojen yms. irrottamisesta/asentamisesta väärään paikkaan aiheutuneet vahingot, laitteen toimimattomuus ilman ulkoista vauriota sekä muut näihin rinnastettavat vahinkotapahtumat.

11.10 Niemen korvausvastuu katoamisissa rajoittuu Tiekuljetussopimuslakiin. Asiakkaan vastuulla on tällöin todistaa, että kadonnut irtain on ollut Niemen hallussa.

11.11 Niemen korvausvastuu vahingosta voi pienentyä tai poistua kokonaan, mikäli voidaan osoittaa jokin seuraavista seikoista:

  • (i) Asiakas on laiminlyönyt siirrettävän irtaimiston asianmukaisen pakkaamisen tai tilojen ja lattioiden suojaamisen. Asianmukainen irtaimiston pakkaus ja tilojen ja lattioiden suojaus tarkoittaa Niemen ohjeiden mukaista toimintaa. Irtaimiston pakkaus ja tilojen ja lattioiden suojaus on Asiakkaan vastuulla, ellei toisin ole sovittu.
  • (ii) Siirrettävän irtaimiston kunto ei mahdollista sen turvallista siirtämistä normaalia varovaisuutta noudattaen, esimerkiksi merkittävän huonokuntoinen tai virheellisesti kasattu huonekalu.
  • (iii) Siirrettävä irtaimisto on erityisen altis lämpötilan tai kosteuspitoisuuden vaihtelulle, esimerkiksi kasvit tai erikoiskalusteet.
  • (iv) Elektroniseen laitteeseen ei ole syntynyt toimeksiannon aikana selviä ulkoisia vaurioita.
  • (v) Asiakas on edellyttänyt työn suorittamista siitä huolimatta, että siirrettävä irtaimisto olisi edellyttänyt erityistä asennusosaamista.

12. YLEISET MAKSU- JA LASKUTUSEHDOT

12.1 Vuokratuotteista ja varastointipalveluista laskutetaan sopimuksen mukaan kuukausittain.

12.2 Niemi varaa oikeuden muuttaa yksikköhintojaan muuttuvan markkina- ja kustannustilanteen mukaisesti.

12.3 Maksuehto on 14 pv netto.

12.4 Viivästyskorko on kulloinenkin Suomen Pankin vahvistama viivästyskorko.

12.5 Asiakkaan tulee toimittaa Niemelle täydelliset laskutustiedot ennen työsuorituksen aloittamista. Mikäli Niemelle ei ole toimitettu laskutustietoja, työsuoritusta ei voida aloittaa.

12.6 Työsuoritukset ja palvelut laskutetaan sopimuksen mukaan joko osittain tai kokonaan ennakkoon tai työsuorituksen jälkeen.

12.7 Mikäli laskua joudutaan työsuorituksen tai laskun lähettämisen jälkeen korjaamaan Asiakkaasta johtuvasta syystä, veloitetaan käsittelykulu 50 euroa.

13. Verkkokaupan maksuehdot

13.1 Verkkokaupan maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella tai korttilaskulla ja välittää maksun kauppiaalle. Paytrail Oyj:llä on maksulaitoksen toimilupa. Reklamaatiotapauksissa pyydämme ottamaan ensisijaisesti yhteyttä Niemeen.

Paytrail Oyj, y-tunnus: 2122839-7
Innova 2
Lutakonaukio 7
40100 Jyväskylä
paytrail.com/kuluttaja/tietoa-maksamisesta

13.2 Asiakas maksaa verkkokaupasta tilatut tuotteet ja palvelut Paytrail Oyj:n tarjoamilla maksutapavaihtoehdoilla tilauksentekohetkellä.

13.3 Tilauksen palautuksissa ja peruutuksissa maksunpalautus tehdään tilauksessa käytetylle maksutavalle.

14. Muut ehdot

14.1 Asiakkaan on ilmoitettava osoitteenmuutoksestaan viipymättä Niemelle.

14.2 Niemi voi vaatia ennakkomaksun, mikäli Asiakkaalla on esimerkiksi maksuhäiriömerkintä.

14.3 Erimielisyydet pyritään ensisijaisesti ratkaisemaan neuvotteluin. Mikäli yrityksistä huolimatta neuvotteluissa ei päästä yhteisymmärrykseen, toimitaan seuraavasti.

  • (i) Kuluttaja-asiakkaiden osalta asia ratkaistaan Helsingin käräjäoikeudessa suomen kielellä.
  • (ii) Yritysasiakkaiden osalta asia ratkaistaan välimiesmenettelyssä Keskuskauppakamarin välimiesmenettelysääntöjen mukaisesti. Välimiesoikeus on yksijäseninen, välimiesmenettelyn paikka on Helsinki ja välimiesmenettelyn kieli on suomi.