Blogi: Muuttokuljetuspalvelujen puitesopimukset – miten kehittää vähimmäisvaatimuksia vastuullisempaan suuntaan?

Julkisten hankintojen asiantuntijamme Anne Rosti bloggaa julkistista hankinnoista.

Muuttokuljetuspalvelujen kilpailutuksissa törmäämme kerta toisensa jälkeen samoihin ongelmiin: vähimmäisvaatimukset ovat jääneet ajastaan jälkeen, eikä vastuullisuutta oteta riittävästi huomioon. Julkiset hankinnat vaikuttavat suuresti alan kehitykseen – ja juuri siksi olisi aika tarkastella vähimmäisvaatimuksia uudelleen.

Ympäristövastuu – kehittyvätkö puitesopimukset samassa tahdissa kuin tavoitteet?

Julkisissa hankinnoissa muuttokuljetuspalvelujen puitesopimusten vähimmäisvaatimukset ovat usein kovin matalalla tasolla. Erityisesti pitkien sopimusten aikana ympäristön ja vastuullisuuden osalta vaatimukset ovat jääneet päivittämättä ajan tasalle. Usein meiltä tarjoajilta ei edes kysytä, voisimmeko jo nyt tarjota päästöttömiä palveluja.

Monien julkisen sektorin toimijoiden strategiassa ja tavoitteissa linjataan tavoitteet päästöttömyydestä. Muuttokuljetuspalveluissa vaaditaan EURO-6 päästöluokka, vaikka me tarjoajat pystyisimme tarjoamaan sähköllä, biokaasulla tai uusiutuvalla polttoaineella toimivaa kalustoa jo nyt. Samalla edesautettaisiin hankintayksikön onnistumista päästötavoitteessa. Törmään usein vastaukseen: ”Tässä hankinnassa kuljetuskaluston käyttövoimalla ei ole merkitystä.” Yksittäisen kuljetuksen kannalta ei varmaan olekaan, mutta jos jokaisessa hankinnassa ajatellaan näin, miten voimme odottaa alan kehittyvän vastuullisempaan suuntaan?

Vähimmäisvaatimukset luovat kehityssuunnan koko muuttokuljetusalan kehittymiselle. Julkinen sektori on tämän kehityksen tahtipuikoissa; mikäli ei vaadita, ei kehitystä tapahdu. Siksi on äärimmäisen tärkeää, että julkisilla hankinnoilla ohjataan ja nähdään hankintojen vastuu taloudellisen ja ekologisen kestävän kehityksen näkökulmasta.

Ekologisen kestävyyden lisäksi myös julkisten hankintojen vastuu taloudellisen kestävän kehityksen kannalta on merkittävässä roolissa, mutta miten se on huomioitu?

Taloudellinen vastuu – halvin hinta on harvoin kokonaistaloudellisesti edullisin

Toinen äärimmäisen tärkeä, jopa tarjoajien olemassaolon perusta, on työn arvon ja laadun arvostaminen. Sydäntä särkee, kun näen tarjouspyynnön hintavertailulomakkeita, jossa muuttajan, työnjohtajan ja kalusteasentajan tuntihintoja vertaillaan vain yhdellä mittarilla – halvin hinta. Tämä toistuu alalla lähes yleisenä käytäntönä.

Mietitäänpä omalle kohdalle: Mikä on sinun työsi alin hinta tänään? Onko sinun työsi arvo suoraan verrannollinen kollegaasi työhön? Teetkö alimmalla korvauksella yhtä laadukasta, sitoutunutta ja motivoitunutta työtä? Entä, jos annat työtehtävän talon sisällä henkilölle, jonka korvaus on edullisempi, mutta joka omaa vähemmän kokemusta ja tarvitsee työssä ohjausta, hoituuko työ näin kokonaiskustannuksiltaan edullisempana kuin sinun hieman kalliimmalla korvauksella tekemänäsi?

Usein unohdamme, että kokonaistaloudellisesti edullinen ei tarkoitta samaa kuin halvin hinta. Esimerkin tavoite on havahduttaa näkemään halvimman hinnan näennäinen halpuus kokonaistaloudellisesti edulliseen verrattuna. Tarjouskilpailu, joka perustuu ainoastaan halvimpaan hintaan ei ole kestävää – ei asiakkaan, ei tekijän, eikä toimialan kannalta.

Me palveluntarjoajat olemme velvollisia noudattamaan työehtosopimuksen ehtoja ja noudattamaan vastuullisen toiminnan Code of Conduct- periaatteita. Kaikesta tehdystä työstä tulisi saada laskuttaa työlle korvaus, myös tilauksen toteuttamiseen kuuluvat pakolliset siirtymäajojen kustannukset. Tässä julkisten hankintojen halvin hinta -kilpailutukset ohjaavat ja jopa vaativat kestämätöntä kehitystä, vaikka hankintojen yhteiskunnallisen vastuun pitäisi ohjata kehitystä korkeammalle. Tähän tarvitaan oleellinen näkemyksellinen muutos, jotta kehitys alalla saadaan taas kestävälle pohjalle.

Pyydetään parempaa, saadaan parempaa

Me palveluntarjoajat emme kaipaa lisää säännöstelyä – me kaipaamme reilua kilpailua. Haluamme, että ekologinen ja sosiaalinen vastuullisuus ovat aidosti mukana kilpailutuksissa, ja että laatu sekä osaaminen painavat vertailussa enemmän kuin pelkkä halvin hinta. Ja kyllä, olemme hankalan asian äärellä, miten nämä käytännössä toteutetaan. Ehdotanpa, että keskustellaan ja ratkaistaan asia yhdessä!

Seuraavassa kirjoituksessa paneudun tarkemmin mitä laatuvertailukriteerejä muuttokuljetusten kilpailutuksissa voisi olla ja miten näitä voisi vertailla. Pysy kuulolla!

Lue myös nämä

Muuttajat muuttavat ja kuvaaja kuvaa muuttoauton perälaudalla.

15.04.2025

asiakastarina

Täsmälogistiikkaa Rabbit Filmsin tuotantojen tueksi

  • 10.04.2025

    blogi

    Blogi: Markkinavuoropuhelu – parhaan ystävän neuvo

    Lue lisää
  • 04.04.2025

    blogi

    Blogi: Julkiset hankinnat – mitä ne ovat?

    Lue lisää
  • 01.04.2025

    asiakastarina

    Sofigaten pääkonttorin muutto Espoosta Helsinkiin

    Lue lisää
  • 24.03.2025

    artikkelit

    Unohda sähköpostisekamelska ja erilliset Excelit – Yrityksen kalusterumbaa voi hallita yhdellä alustalla

    Niemi on käsitellyt asiakkaidensa käyttöomaisuutta ja tarjonnut kiertotalouspalveluita jo yli 40 vuotta. Nyt yritykset saavat kaiken...

    Lue lisää