Jo tarjousvaiheessa kiinnitimme projektiin ydintiimin, johon kuului projektipäällikön lisäksi myös työnjohto. Näin vaativassa projektissa onnistuminen edellyttää jatkuvaa läsnäoloa ja seurantaa, kun tulevia kuormia selvitellään ja kalusteita toimitetaan työmaalle ja asennettavaksi juuri oikeaan aikaan.
Vaativaa asennustyötä uniikissa ympäristössä
Projekti alkoi vuonna 2022 mallihuoneiden kalustamisella. Lähes kaikki hotellin huoneet ja sviitit ovat uniikkeja, ja niissä on mm. amme tai poreallas. Kaikkiin huoneisiin veimme oikeille paikoilleen sängyt, huonekalut, matot, peilit ja mm. astiat. Haalasimme huoneisiin ammeiden lisäksi myös isot, raskaat tammikaapit.
Paikan päällä tehdyt asennustyöt olivat vaativia, ja niiden onnistumisessa avainasemassa oli taitavien asentajiemme lisäksi myös työnjohto. Sängyt koottiin osista, niiden painavat päädyt muokattiin sopiviksi ja asennettiin seinään. Myös pesutasot asennettiin ja osin myös muokattiin, ja niiden kiinnitysratkaisut vaihtelivat huoneittain olosuhteiden mukaan.
Julkisissa tiloissa asensimme paikalleen aulan, ravintolan, baarin ja osan juhlasalin kalusteista sekä kylpylän irtokalusteet. Asentajamme laittoivat valkoiset puuvillakäsineet käsissään paikalleen myös näyttävien kristallivalaisinten tuhannet kristallit tarkkaan ja huolellisesti.
Projektipäällikkö ja työnjohto avainasemassa
Projektipäällikkömme hallinnoi lähetysten vastaanottoa ja seurantaa ja toimi linkkinä hotellin ja ulkomaisen kalustetoimittajan välillä. Hän myös seurasi aktiivisesti tuotteiden varastosaldoja ja dokumentoi toimitusten mahdolliset puutteet. Projektin aikana tehtiin parikin inventaariota. Viimeisimmän inventaarion yhteydessä teimme asiakkaalle kuvallisen tuotekuvaston saldoineen varastossa olevista tuotteista.
Vaikka yhteydenpitoa ja koordinointityötä eri toimijoiden ja etenkin asiakkaan kanssa oli valtavasti, se sujui erittäin hyvin. Kiireisimpinä aikoina käytössä olivat viikoittaiset palaverit, joita joskus pidettiin useampikin.
Pystyimme projektin aikana nopeastikin reagoimaan projektin henkilöstömuutostarpeisiin esimerkiksi lisäämällä henkilöstöä kiireisimpiin ajankohtiin. Parhaimmillaan meiltä oli 23 henkilöä projektissa töissä joka päivä, ja pyrimme aina omalta osaltamme varmistamaan, että projekti etenee aikataulussa.
Toimimme projektissa välivarastona ja hoidimme toimitukset työmaalle oikeanlaisella kalustolla oikeaan aikaan niin, että ne pystyttiin ottamaan saman tien vastaan ilman hukkaminuutteja. Kalusteet tulivat Suomeen merikontteina ja trailerilla, joita ei olisi suoraan mahtunut ajamaan Mariankadun työmaalle. Otimme siis kalusteet varastoon, ja toimitimme ne perille omalla fossiilittomalla kalustollamme.
Työturvallisuus ja yhteistyön jatko
Koska hotelli oli työmaakohde päätoimitusten aikaan, kaikilla projektiin osallistuneilla piti olla Valtti-työturvallisuuskortit. Työmaalla toteutettiin myös Niemen johdon turvallisuuskävely, jonka tarkoituksena on tunnistaa mahdolliset vaarat, oppia ehkäisemään vaaratilanteita ja varmistaa, että työmaalla noudatetaan turvallisuuskäytäntöjä.
Kalustusprojektin päättymisen jälkeen olemme tehneet hotellilla vielä joitakin muutostöitä.
Hankintapäällikkö Natalia Väänänen:
”Suuret kiitokset avainasiakaspäällikkö Matti Heltimoiselle, projektipäällikkö Juhana Maijaselle ja kaikille kohteessa työskennelleille haalaus- ja asennustiimin jäsenille erinomaisesta työstä, suuresta ammattitaidosta sekä tinkimättömästä palvelun laadusta tässä laajamittaisessa ja monivaiheisessa hotelliprojektissamme! Olette erittäin joustava, asiantunteva ja ratkaisukeskeinen yhteistyökumppani, johon pystyimme aina luottamaan myös yllättävissä ja aikataulullisesti erittäin haastavissa tilanteissa. Suosittelen teitä lämpimästi eteenpäin!”